Planering – Inte Bara För Proffsen

I går kväll smidde jag tusen planer – i morse gjorde jag som vanligt.” – Konfucius (555f.Kr-479 f.Kr)

PLANERING – INTE BARA FÖR PROFFSEN

Känner du igen det ekorrhjulet som Konfucius så finurligt beskrev? Det var tidigare min stora svaghet – att jag inte tog med mig min utvärdering från senaste träningspasset (eller promenaden) in i min planering inför nästa, men så fort jag fick till detta så gick vår utveckling framåt från pass till pass. Jag tror att jag gjorde det till en längre process än vad det behöver vara för just mig. För vissa räcker det med mentala noteringar innan men just UTVÄRDERINGEN utav vad/varför/hur/när är något jag rekommenderar starkt att alla funderar över som tränar sin hund vare sig det är för tävling eller vardagslydnad.

TIPS

  • Planera ditt träningspass
  • Tänk igenom vad man ska göra under ett pass?
  • Vad ska det här träningspasset leda till?
  • Vad ska hunden lära sig det här träningspasset?
  • Vad ska jag belöna med?
  • Vart ska jag ha belöningarna?
  • Utvärdering till nästa gång: vad ska jag tänka på till nästa gång? * SKRIV UPP DET*

TRÄNINGSDAGBÖCKER

Det finns några härliga hundträningsdagböcker där ute som man kan beställa och t.o.m. designa själv med innehåll och framsida m.m. Annars tänker jag att den lite mer IT orienterade kan:

  • Skapa en egen mapp i ”Anteckningar” på telefonen
  • Word-dokument med färdiga små titlar som du snabbt fyller i på datorn
  • En egen privat Facebook grupp där du lägger upp dina egna filmer med utvärderingar under och hashtags så att du kan gå tillbaka och söka i den.
  • Ett litet block eller dagbok på nattduksbordet så innan du somnar kan du skriva av dig

DIN INSTÄLLNING ÄR A OCH O

Sedan är det där med vilken attityd vi går in i träningen – och den kan vi börja skapa redan när vi planerar passet även om det är så sent som på parkeringen innan vi tar ut hunden eller när vi sätter oss ner vid köksbordet innan vi kör på vardagsrumsmattan. Hindret kan handla om hundmöten, apporten, stadgan i ligg eller i princip vad som helst. Resultatet du får är frukten utav en eller flera handlingar. Handlingar avgörs av våra känslor. Känslor skapas uteslutande av våra tankar = vad är det du tänker kring det här problemet?


Har vi ett ”hinder” eller något problematiskt som vi försöker ta oss igenom fundera:
”Exempel: Jag hinner inte med mina promenader den här veckan och absolut ingen fokuserad träning på vår inkallning.”

Vad är bra med det som händer just nu?
”Exempel: Jag är medveten om att jag behöver jobba på inkallningen och kommer inte släppa Fido lös och det är riktigt bra att vi är fullbokade på jobbet och ungarna får träna igen efter Covid.”

Hur kan jag göra det bättre?
”Exempel: Jag kan använda flexikoppel eller lina under promenaderna och göra tre olika övningar på kort avstånd varje kisspromenad. Om jag fixar min ”hundjacka” full med belöningsgodis och leksaker så behöver jag inte plocka ihop det varje dag.”

Vad är jag villig att göra?
”Exempel: Jag kan gå upp 20 minuter tidigare så har jag 20 minuter mer under morgonpromenaden att få till några extra roliga övningar.”

Vad är jag villig att sluta göra för att göra detta bättre?
”Exempel: Jag kommer inte scrolla på telefonen i en timme i sängen innan jag somnar så att jag är piggare på morgonen.”

Vad kan jag dra för lärdom för att få problemet löst?
”Exempel: Jag har lärt mig hur jag kan göra min vardag lite mer effektiv med planering och förnuftiga beslut gällande min tid. I slutändan kommer jag få en bättre inkallning…och jag har nog ödslat x-antal timmar på det där dö-scrollandet i mitt liv.”

SAMMANFATTNINGSVIS

Sen finns det en del utav oss, jag mer skyldig till detta än de flesta, som har designade dagböcker/personliga kalendrar/2 åriga träningsplaneringar som ligger i högar hemma och samlar damm. Snyggt fixade och redo att användas. Visserligen så har mina träningsplaneringar som sträcker över flera år många positiva sidor: när de gjordes fick jag verkligen tänka till och reflektera. Är det endast TVÅ saker som jag vill skicka med dig idag så är det:

1. Efter träningspasset skriver upp utvärdering till nästa gång: vad ska du tänka på?

2. Skriver tre positiva saker om träningspasset!

Dessa två små saker gör att jag inte står och stampar på samma ställe OCH att jag drillar mina tankar på ett sådant sätt att mina känslor följer samma positiva trend. Jag älskar att träna och tävla – jag är nästan sjukligt tävlingsinriktad, men genom att hålla mina känslor i schack genom mina tankar kan jag ta bakslag som någonting utvecklande och positivt. Alla tävlingar hur de än går blir en nulägesanalys, ett dåligt träningspass en utmaning och en skadad hund chansen att få ta det lugnt tillsammans och träna/lära något nytt. Låter jag så där tråkigt positiv? Det handlar om att träna sina tankar till att bli lika benhårda som ens pannben – det bästa är nog att man ler lite mer i vardagen när man har den inställningen.

Prova du också redan ikväll – man behöver inte ha genomfört ett träningspass för att börja skriva av sig positiva saker som hänt under dagen och vad man ska tänka till för nästa gång.

Lycka till!

Jeanette
Instagram @nordiccanine
Facebook @PackLife.se
Facebook @Nordic  Canine Kennel
YouTube @PackLife.se

 

 

Translate »
Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla